Προσωπικά απο την εμπειρία μου, ο Ευρωπαίος δεν θα δεχθεί στα μεσαία, ψηλά στρώματα τον Κινέζο. Μην σκεφτόμαστε μόνο Ελλάδα, Αλβανία, Ρουμανία. Μιλάμε για Ευρώπη και ίσως και Αμερική/Αυστραλία. Η τελευταία δεν θέλει να δει καν Κινέζικα προϊόντα και η Αμερική το ίδιο. Μόνο στην Ευρώπη μπορούν να πάρουν το πάνω χέρι (αν τους αφήσει στο μέλλον).
Για μένα παίζει ρόλο η κουλτούρα τους. Μιλάω για καθαρά made in china προϊόντα, όχι προϊόντα που εμπλέκεται Ευρωπαίος μέσα σε αυτά.
Οι κινέζοι έχουν την προσέγγιση ''η φτήνεια τρώει τον παρά'' , και με τα απίστευτα κέρδη τους, μπορούν αν πουλάνε ότι θέλουν , όσο θέλουν.
Γιατί η ΚΤΜ φτιάχνει στην Κίνα, πρέπει να το αναζητήσουμε στην Ευρώπη, και εκεί να στρέψουμε το μένος μας. Η Ευρώπη αναγκάζει τις εταιρίες. Και οι πολιτικές Ευρωπαϊκών εταιριών. Αν φτιάξεις στην Πολωνία πράγματα, αύριο ο Πολωνός πουλάει στην Ευρώπη τα ίδια και κάνει τον 'Κινέζο' (χο χο χο) , χωρίς φόβο και πάθος. Αν φτιάξεις στην Κίνα (1) δεν πουλάει Ευρώπη γιατί αν πχ φτιάξω ενα εξάρτημα μόνο, άντε να καταλάβει ο Κινέζος που πάει στην συναρμογή μου, και αν το πάρει η ''Borora'' αντί για την Aurora, ούτε που θα ξέρει ο Κινέζος τι το κάνω κλπ. Ενώ στην Ευρώπη γίνεται εύκολα μ@λακία. Εμείς, δυστυχώς, οι Ευρωπαίοι, έχουμε λίγο αυτό το ''άνοιξε ταβέρνα ο απέναντι και έγινε πλούσιος, να ανοίξω κι εγώ'' .
Προφανώς και δίνει τεχνογνωσία, προφανώς και οι Κινεζοι σε 10 χρόνια θα έχουν πολύ καλύτερα προϊόντα, αλλά δεν γελιέμαι. Δεν θα γίνουν ποτέ Japan, γιατί δεν έχουν αυτό το mentality. Και δεν εννοώ κανείς. Προφανώς κάποια πράγματα, εταιρίες, θα είναι πολύ καλές. Όμως πιστεύω ότι πχ. 30% των Κινέζων θα βγάλου διαμάντια, και το υπόλοιπο 70% θα χοροπηδάει κοντά σε μπανάνες, ενώ οι Ιάπωνες είναι αλλού. Οι Κορεάτες κάπου ανάμεσα προς το παρών μέχρι να βρουν τα πατήματά τους, αλλά πιστεύω θα είναι αλλού.
Δυστυχώς για εμάς, η Ευρώπη τα σκάτωσε οικονομικά. Κι εκεί είναι το τεράστιο πρόβλημα. Δεν γίνεται να φτιάξεις μοτοσυκλέτα οικονομική στην Ευρώπη. Γιατί όπως κι εδώ, (στην Ελλάδα εννοώ), θέλει ο άλλος χρήμα για να εργαστεί σε επιστημονικό τομέα καλό, έτσι και στο εξωτερικό. Αν βάλεις λειτουργικά έξοδα μιας μικρής εταιρίας, θα δεις ότι μετα βίας βγαίνει. Και όταν βλέπω απαντήσεις τύπου ''ε, να κλείσει τότε αφού δεν βγαίνει'', είναι στενόχωρο to say the least. Δεν είναι άκυρο ότι η ΚΤΜ βγάζει 701, 700, 690. Γιατί η Ευρώπη την ανάγκασε να το κάνει γιατί αλλιώς θα έκλεινε και σήμερα θα είχαμε Beta και Sherco μόνο (που είναι και Ινδοί απο πίσω οπότε δεν πιάνεται πολύ) και θα είμασταν ακόμα στα DT200. Το ότι η Husaberg και η Husqvarna, Benelli, Morini και τόσες άλλες εξαφανίστηκαν είναι αποτέλεσμα οικονομικής πολιτικής της Ευρώπης.
Αυτό με τα σχέδια που λες ισχύει. Όμως οι Κινέζοι όπως είπα έχουν ενα τεράστιο πλεονέκτημα που δεν έχει καμία Ευρωπαϊκή εταιρία. 1. Καθεστώς. 2. Επιστημονική κοινότητα απίστευτη.
Αρα, έxω τον κινητήρα, και βάζω τα στρατιωτάκια να κάνουν τα άλλα. Αν πήγες στο Μιλάνο, η εικόνα μου ήταν 70% Κινέζοι στην έκθεση με ΟΤΙ θες να φανταστείς. Όργανα, αναρτήσεις, ηλεκτρονικά, κινητήρες, πλαίσια, μοτοσυκλέτες. Μπορεί ΟΧΙ καλής ποιότητας, όμως μοτοσυκλέτα ολόκληρη. Αυτό δεν έχει βγεί απο κανέναν Έλληνα και απο πολύ λίγες χώρες της Ευρώπης. Όλα εκεί. Πηρούνια, ψαλίδια, πλαίσια, κιβώτια, καλώδια, φρένα, τεπόζιτα, όλα τα πάντα μα τα πάντα. Για να το δω αυτό το σύμπαν στην Ευρώπη. Δηλαδή, πόσες εταιρίες Ευρωπαϊκές (πλέον) έχουμε στην Ευρώπη. Δεν είμαστε στημένοι έτσι εμείς. Και το Group P. δεν λέω ότι δεν ξέρει τι κάνει. Προφανώς έχουν το πλάνο τους ρε συ. Λέω ότι αυτό το πλάνο των Ευρωπαίων (γενικά) να δίνουν γνώση στην Ανατολή και τρόπους κατασκευής και μεθόδους κατασκευής και ποιοτικός έλεγχος και μετρήσεις και reverse engineering και και και, δεν θα μας βγεί σε καλό. Όταν το 30% που είπα παραπάνω, γίνει 50% τοπ προϊόντα, το μέγεθος της παραγωγής τους θα καλύψει τον κάθε Ευρωπαίο κατασκευαστή που κάνει κινήσεις πανικού (κοίτα και τα αυτοκίνητα), προς Τουρκία, Ινδία κλπ. Ναι να είμαστε με τους ''δυνατούς'' , όμως όταν η Ινδία, η Τουρκία και η Κίνα σε 30 χρόνια κάνουν 100% δικά τους πράγματα με τεράστιο κέρδος, η Ευρώπη (πρόσεξε! όχι η Αμερική ή η Αυστραλία), θα πιεί εναν καφέ απο δω μέχρι το διάστημα. Η μεσαία τάξη οχημάτων θα εξαφανιστεί κατ εμέ και θα έχεις Over the top EU, και Middle and Low Chinese. Εγώ δεν πίστευω στην παγκοσμοιοποίηση υπο αυτό το πρίσμα (εμπάτε σκύλοι αλλέστε και πουλάτε όπου να ναι ότι να ναι). Πιστεύω στην παγκοσμοιοποίηση να έρθει εδώ να εργαστεί ο Κινέζος, να πάω εγώ να εργαστώ στην Αγγλία κλπ. Γιατί μιας και τα κόστη παραγωγής δεν είναι (ούτε θα είναι) ποτέ τα ίδια, η παγκοσμοιοπήση ''εμπάτε και πουλάτε'' θα φέρει (1) ανισότητες στις τιμές και νοοτροπίες ''Μα το άλλο έχει 9 χιλιάρικα ενώ το Τενερέ που δεν έχει τίποτα έχει 10... '' και (2) θα καταστρέψει σιγά σιγά τις αγορές. Όταν πας στο Κολωνάκι και αγοράζεις καφέ 5 Ευρώ, γιατί ο τύπος πληρώνει ενοίκιο 50.000 Ευρώ για μια τρύπα (που λέει ο λόγος), προφανώς και καταλαβαίνεις γιατί ο καφες είναι ακριβός. Όταν ένα BMW φτιαχνεται στην Κϊνα όμως, δεν σκέφτεσαι ότι η BMW έχει την έδρα της στην Γερμανία, και φέτος ξέρω γω ή πέρισυ ή όποτε τεσπα, τα λειτουργικά της μπορεί να ανέβηκαν 50% με την φάση που ζούμε. Προσοχή. Δεν λέω ότι μπαίνουν μέσα. Λέω ότι η εξίσωση είναι δύσκολη.
Εγώ πιστεύω ότι πρέπει να είμαστε εδώ, να βοηθάμε αυτούς που αξίζουν και προσπαθούν και να περιμένουμε να βάλουμε στον κουμπαρά για να αγοράζουμε απο αυτούς. Δεν είχα ποτέ Ducati, αλλά δεν έπαψα να μην θαυμάζω αυτήν την εταιρία, που μπροστά σε Ιαπωνικούς γίγαντες, γ@μησε το σύμπαν στις μοτοσυκλέτες και είχαν ιδέες που ο Ιάπωνας δεν τις σκέφτηκε μετά απο 40 χαρακίρι. Ποιός έβγαλε χρήματα είναι αλλουνού παπα Ευαγγέλιο και εκεί παίζουμε τον μέγα ρόλο εμείς. Γιατί κι εμείς, αντί να ''προσπαθήσουμε'' έστω να ανταμίψουμε εκείνους, πήγαμε στο ''οικονομικό'', στο ''φθηνό''. Βιαζόμαστε. Γιατί να σου πω και κάτι? Γιατί να μην πάρω μτχ. Ducati αλλά να πρέπει να πάρω κούτα CFMoto ή Zontes? Δεν ξέρω, ρωτάω. Εμένα η καλύτερη αγορά έβερ ήταν ενα μτχ 640 Adventure με όλα αυτά που είχε και αν δεν έπεφτα σε μια λίμνη να γίνει υποβρύχιο με 70.000 χιλιόμετρα στην πλάτη χωρίς κανένα πρόβλημα, ακόμα θα το είχα παρέα. Φταίει φίλοι αναβάτες ότι μας έχουν κάνει να σκεφτόμαστε πλεόν με το πορτοφόλι και ΟΧΙ με το μυαλό. Μπορεί να 'μαι και ρομαντικός αλλά δεν με ενοχλεί κιόλας!
Μπορείτε να μπείτε στο Γεμή και να δείτε όποια Ελληνική εταιρία θέλετε με το ΑΦΜ της για να δείτε τζίρους. Ένα Σάββατο κάντε το. Αξίζει.