Εχω μια D7200 και έχω πάρει τώρα τελευταία έναν τοκινα 100 macro φακο 2.8, ακόμα είμαι στην αρχή όσον αφορά macro φωτογραφίες, ο λόγος που το γράφω είναι ότι εχω διαπιστώσει ότι είναι εξαιρετικός σε πορτραιτα. Σε full frame αναλογεί σε 150mm.
Δεν μπορώ λοιπόν να καταλάβω γιατί να πας σε full frame πχ εάν θες να φωτογραφίζεις πορτραίτα. Γιατί το βάθος πεδίου είναι ελάχιστο ήδη με 2.8 που να πάρεις φακό πχ 85mm 1.8 που είναι 130 σε full frame και όταν υπάρχει τόσο τεράστια διαφορά τιμής και μιλάω για φακούς. Πχ ένας 135 full frame σε νικον σύστημα κάνει ο πιο φθηνος που βρίσκω για καινούριο πάντα μιλάμε 1360 ευρώ όταν έναν 85 1,8 full frame φακό που όπως προείπα αντιστοιχεί σε 130 κάνει 470. Σίγουρα υπάρχει καποια διαφορά ποιότητας και bokeh αλλά νομίζω είναι δυσάναλογη. Ασε που το βάθος πεδίου που σε full frame που είναι ακόμα μικρότερο έιναι πολύ δύσκολο να εστιασεις σωστά πχ σε 1,8 οπότε αναγκαστικά θα ανέβεις οπότε μία η άλλη πιστεύω
Εχω μια D7200 και έχω πάρει τώρα τελευταία έναν τοκινα 100 macro φακο 2.8, ακόμα είμαι στην αρχή όσον αφορά macro φωτογραφίες, ο λόγος που το γράφω είναι ότι εχω διαπιστώσει ότι είναι εξαιρετικός σε πορτραιτα. Σε full frame αναλογεί σε 150mm.
Δεν μπορώ λοιπόν να καταλάβω γιατί να πας σε full frame πχ εάν θες να φωτογραφίζεις πορτραίτα. Γιατί το βάθος πεδίου είναι ελάχιστο ήδη με 2.8 που να πάρεις φακό πχ 85mm 1.8 που είναι 130 σε full frame και όταν υπάρχει τόσο τεράστια διαφορά τιμής και μιλάω για φακούς. Πχ ένας 135 full frame σε νικον σύστημα κάνει ο πιο φθηνος που βρίσκω για καινούριο πάντα μιλάμε 1360 ευρώ όταν έναν 85 1,8 full frame φακό που όπως προείπα αντιστοιχεί σε 130 κάνει 470. Σίγουρα υπάρχει καποια διαφορά ποιότητας και bokeh αλλά νομίζω είναι δυσάναλογη. Ασε που το βάθος πεδίου που σε full frame που είναι ακόμα μικρότερο έιναι πολύ δύσκολο να εστιασεις σωστά πχ σε 1,8 οπότε αναγκαστικά θα ανέβεις οπότε μία η άλλη πιστεύω
Το εστιακό μήκος που έχει ένας φακός είναι ιδιότητα του συστήματος του φακού και γι'αυτό είναι ανεξάρτητο από τι σώμα χρησιμοποιείς. Το εστιακό μήκος είναι η απόσταση από το σημείο του φακού που συγκλινουν οι ακτίνες του φωτός μέχρι το μέσο καταγραφής της εικόνας, εν προκειμένω τον αισθητήρα της ψηφιακής μηχανής. Στην πραξη το εστιακο μηκος καθορίζει τι από αυτά που κοιτάει ο φακός θα εμφανιστούν σαν ειδολο στον αισθητήρα αλλάζοντας την οπτική γωνία. Όσο μικρότερο το εστιακό μήκος τόσο μεγαλύτερη η γωνία θέασης.
Ο φακός συγκλίνοντας τις ακτίνες φωτός δημιουργεί μια κυκλική οπτική προβολή. Η κυκλική εικόνα αυτή ανάλογα με το σύστημα που απευθύνεται (πχ medium format, full frame, crop sensor) εχει τέτοιο μέγεθος ώστε να καλύπτει όλη την επιφάνεια του φωτοευαίσθητου μέσου. Βάζοντας έναν μικρότερο αισθητήρα στον κύκλο αυτό σημαίνει ότι ο αισθητήρας θα καταγράψει μόνο το κεντρικό κομμάτι της προβαλομενης εικόνας. Θα έχει λοιπόν μικρότερη γωνία θέασης για το ίδιο εστιακό μήκος σε σχέση με την γωνία θέασης που θα κατέγραφε ένας μεγαλύτερος αισθητήρας. Για να πάρουμε την ίδια γωνία θέασης με αυτή που θα κατέγραφε ο μεγάλος αισθητήρας πρέπει να αλλάξουμε το εστιακό μήκος.
Το οπτικο αποτέλεσμα είναι το ίδιο με το να τραβηξουμε φωτογραφία με full frame και να κάνουμε crop την εικόνα στον υπολογιστή.
Οσον αφορά το βάθος πεδίου, δεν εξαρτάται μόνο από το εστιακό μήκος και το διαφραγμα. Εξαρτάται και από άλλους παράγοντες όπως η απόσταση από το θέμα, και η φαινόμενη ευκρίνεια του ελάχιστου εστιακου του κυκλου.
Πρακτικά για τους φακούς που αναφέρεις ειτε τους χρησιμοποιείς σε full frame σώμα είτε στην d7200 και όσο η απόσταση από το θέμα σου είναι ίδια το βάθος πεδίου θα είναι το ιδιο. Στην πραγματικότητα η διαφορά είναι της τάξης του ενός cm.
Στα εστιακα μηκη που οριζονται ως τελε ( δηλαδή μεγαλύτερα από το νορμάλ 50mm ) ο διαχωρισμός του θέματος και το μπόκε δεν γίνονται με τέρμα ανοιχτά διαφράγματα αλλά με προσαρμογή της απόστασης από το θέμα. Γι'αυτό και όσο μεγαλύτερο το εστιακό μήκος τόσο ποιο έντονος ο διαχωρισμός και η συμπίεση του υποβάθρου όσο απομακρυνόμαστε από το θέμα. Η επιλογή του φακού λοιπόν δεν έχει να κάνει με το αν είναι full frame η όχι αλλά με το αποτέλεσμα που θέλουμε.
Λαμβάνοντας αυτά υπόψη μπορεί κανείς να χρησιμοποιήσει οποιοδήποτε εστιακό μήκος για ένα πορτρέτο αρκεί να έχει χώρο για την ανάλογη αποσταση που χρειάζεται από το θεμα ανάλογα με το εστιακό μήκος και το κάδρο που θέλει.