surikenjim
Μέλος
Το λάδι που βρίσκεται στο εσωτερικό των καλαμιών του πιρουνιού, γνωστό ευρύτατα και ως forkoil, εκτός από το να λειτουργεί ως ψυκτικό και λιπαντικό μέσο, παίζει σημαντικότατο ρόλο στην ίδια την απόσβεση της ανάρτησης σε όλες τις φάσεις λειτουργίας της. Με άλλα λόγια είναι η καρδιά όλων των διαθέσιμων συστημάτων απόσβεσης που υπάρχουν για τα ελατήρια.
Η επιλογή του λαδιού αυτού λοιπόν είναι τόσο σημαντική για το tuningτου πιρουνιού, ώστε να αποτελεί την πρώτη προτεραιότητα έπειτα από την επιλογή της σκληρότητας των ελατηρίων και της ρύθμισης της βύθισης (sag).
Όπως όλοι γνωρίζουμε, στην αγορά οι διάφορες μάρκες forkoil προσδιορίζονται ως προς το βάρος του λαδιού (weight), από το σύστημα αξιολόγησης SAE. Το συγκεκριμένο, ειδικά για την περίπτωση μας , είναι αναξιόπιστο, όχι μόνο γιατί έχει ένα ευρύ και ασαφές φάσμα, αλλά και γιατί κάθε κατασκευαστής δείχνει να βρίσκεται σε διαφορετική κλίμακα. Προσοχή, δεν αναφέρομαι στην ποιότητα του λαδιού, αλλά στα προβλήματα που δημιουργούνται όταν ρυθμίζουμε την απόσβεση των ελατηρίων του πιρουνιού βασιζόμενοι στην ετικέτα (SAE 5, 10,15 κλπ). Για παράδειγμα, το SPECTRO 5wtείναι πιο βαρύ από το αντίστοιχο BEL-RAY 5wt, ενώ είναι επίσης πιο βαρύ από το TORCO RFF 10!
Ένας πολύ πιο ακριβής τρόπος είναι να επιλέξουμε το κατάλληλο λάδι για την χρήση που θέλουμε, χρησιμοποιώντας τις τιμές που δίνει το σύστημα ISOVG(ViscosityGrade), το οποίο και μετράει το κινηματικό ιξώδες σε μονάδες cSt (CentiStokes). Έτσι, για συγκεκριμένη θερμοκρασία 40ο C, στο παραπάνω παράδειγμα θα έχουμε αντίστοιχα:
SPECTRO 5wt: 21.60cSt, BEL RAY 5wt: 17.10cSt, TORCO RFF 10: 19.90cSt
Ένας άλλος πολύ σημαντικός δείκτης που πρέπει να ελέγχεται είναι ο VI(viscosityindex). Ο VIείναι ένας αριθμός που μας δείχνει την επίδραση των θερμοκρασιακών μεταβολών στο ιξώδες του λαδιού. Πρακτικά, το λάδι τείνει να γίνεται πολύ λεπτό σε μεγάλη θερμοκρασία, ενώ συμβαίνει το αντίθετο σε πολύ χαμηλή, γίνεται δηλαδή πιο παχύρευστο. Ένας μεγάλος VIσυνιστά σχετικά μικρή αλλαγή στο ιξώδες σε ένα ευρύ φάσμα αλλαγών θερμοκρασίας. Όσον αφορά την λειτουργία των αναρτήσεων υψηλός δείκτης VI συνάδει με περισσότερη ομοιογένεια στην απόσβεση, σε διαφορετικές θερμοκρασιακές συνθήκες. .Αντίθετα από τα πίσω αμορτισέρ που απαιτούν VIπάνω από 300 για την σωστή λειτουργία τους, στα πιρούνια οτιδήποτε πάνω από 100 θεωρείται ικανοποιητικό.
Τέλος, τα περισσότερα πιρούνια τύπου cartridge(φυσιγγίου) είναι σχεδιασμένα να δουλεύουν με ιξώδες που αντιστοιχεί στην τιμή: 16cStστους 40ο C, ενώ τα αντίστοιχα τύπου DR(dumperrod)- φλογέρας επί το ελληνικότερον- λειτουργούν με λάδι που το ιξώδες του έχει τιμή: 34cSt, πάντα στους 40ο C.
Παρακάτω επισυνάπτεται σχετικός πίνακας που περιλαμβάνει τις περισσότερες μάρκες της αγοράς.
Καλές ρυθμίσεις να έχετε!
Η επιλογή του λαδιού αυτού λοιπόν είναι τόσο σημαντική για το tuningτου πιρουνιού, ώστε να αποτελεί την πρώτη προτεραιότητα έπειτα από την επιλογή της σκληρότητας των ελατηρίων και της ρύθμισης της βύθισης (sag).
Όπως όλοι γνωρίζουμε, στην αγορά οι διάφορες μάρκες forkoil προσδιορίζονται ως προς το βάρος του λαδιού (weight), από το σύστημα αξιολόγησης SAE. Το συγκεκριμένο, ειδικά για την περίπτωση μας , είναι αναξιόπιστο, όχι μόνο γιατί έχει ένα ευρύ και ασαφές φάσμα, αλλά και γιατί κάθε κατασκευαστής δείχνει να βρίσκεται σε διαφορετική κλίμακα. Προσοχή, δεν αναφέρομαι στην ποιότητα του λαδιού, αλλά στα προβλήματα που δημιουργούνται όταν ρυθμίζουμε την απόσβεση των ελατηρίων του πιρουνιού βασιζόμενοι στην ετικέτα (SAE 5, 10,15 κλπ). Για παράδειγμα, το SPECTRO 5wtείναι πιο βαρύ από το αντίστοιχο BEL-RAY 5wt, ενώ είναι επίσης πιο βαρύ από το TORCO RFF 10!
Ένας πολύ πιο ακριβής τρόπος είναι να επιλέξουμε το κατάλληλο λάδι για την χρήση που θέλουμε, χρησιμοποιώντας τις τιμές που δίνει το σύστημα ISOVG(ViscosityGrade), το οποίο και μετράει το κινηματικό ιξώδες σε μονάδες cSt (CentiStokes). Έτσι, για συγκεκριμένη θερμοκρασία 40ο C, στο παραπάνω παράδειγμα θα έχουμε αντίστοιχα:
SPECTRO 5wt: 21.60cSt, BEL RAY 5wt: 17.10cSt, TORCO RFF 10: 19.90cSt
Ένας άλλος πολύ σημαντικός δείκτης που πρέπει να ελέγχεται είναι ο VI(viscosityindex). Ο VIείναι ένας αριθμός που μας δείχνει την επίδραση των θερμοκρασιακών μεταβολών στο ιξώδες του λαδιού. Πρακτικά, το λάδι τείνει να γίνεται πολύ λεπτό σε μεγάλη θερμοκρασία, ενώ συμβαίνει το αντίθετο σε πολύ χαμηλή, γίνεται δηλαδή πιο παχύρευστο. Ένας μεγάλος VIσυνιστά σχετικά μικρή αλλαγή στο ιξώδες σε ένα ευρύ φάσμα αλλαγών θερμοκρασίας. Όσον αφορά την λειτουργία των αναρτήσεων υψηλός δείκτης VI συνάδει με περισσότερη ομοιογένεια στην απόσβεση, σε διαφορετικές θερμοκρασιακές συνθήκες. .Αντίθετα από τα πίσω αμορτισέρ που απαιτούν VIπάνω από 300 για την σωστή λειτουργία τους, στα πιρούνια οτιδήποτε πάνω από 100 θεωρείται ικανοποιητικό.
Τέλος, τα περισσότερα πιρούνια τύπου cartridge(φυσιγγίου) είναι σχεδιασμένα να δουλεύουν με ιξώδες που αντιστοιχεί στην τιμή: 16cStστους 40ο C, ενώ τα αντίστοιχα τύπου DR(dumperrod)- φλογέρας επί το ελληνικότερον- λειτουργούν με λάδι που το ιξώδες του έχει τιμή: 34cSt, πάντα στους 40ο C.
Παρακάτω επισυνάπτεται σχετικός πίνακας που περιλαμβάνει τις περισσότερες μάρκες της αγοράς.
Καλές ρυθμίσεις να έχετε!